Ma/Do 9 – 17, Vr 9 – 16
02 643 12 1117/06/2024
Een langdurige vertraging van een vlucht kan een zware tegenvaller zijn voor reizigers. Het is daarom belangrijk om te weten dat je als passagier bepaalde rechten hebt in dergelijke situaties.
Of je nu binnen de EU of verder weg vliegt: het is belangrijk om te weten wat je kunt verwachten bij verschillende vertragingen. De rechten die je hebt, zijn namelijk afhankelijk van de duur van de vertraging en de afstand van je vlucht. In onderstaande tabel vind je alvast een overzicht.
De luchtvaartmaatschappij moet in bovenstaande gevallen het volgende voorzien in afwachting van een latere vlucht:
Let op: wanneer de maatschappij de bijstand niet zelf aanbiedt, dan moet je alle betalingsbewijzen bijhouden om nadien deze kosten terug te vragen.
Als je vlucht meer dan vijf uur vertraagd is, heb je het recht om te kiezen tussen een retourvlucht naar je oorspronkelijk vertrekpunt of om je ticket terugbetaald te krijgen. Als je maar een deel van je reis hebt kunnen afleggen en verder reizen door de vertraging nutteloos is, kun je een terugbetaling aanvragen voor zowel de gemiste delen als de gemaakte delen.
Als je vlucht bij aankomst drie uur of meer vertraagd is, heb je recht op een vaststaande vergoeding. Hoeveel je krijgt, hangt af van hoe ver je vliegt:
Opgelet: De vergoedingen kunnen gehalveerd worden als je vertraging bij aankomst op bestemming tussen drie en vier uur is.
Als je extra kosten hebt gemaakt door de vertraging en je kan bewijzen dat dit het geval is, bijvoorbeeld doordat je je aansluitende vlucht hebt gemist, kan je een extra vergoeding vragen. Dit geldt niet in geval van overmacht.
Er zijn wel een aantal uitzonderingen waar de luchtvaartmaatschappij geen vergoeding moet betalen. Dit gaat om situaties waarbij ze kunnen aantonen dat het om overmacht gaat (buitengewone omstandigheid die niet vermeden hadden kunnen worden, zelfs indien alle redelijke maatregelen werden genomen) waarvan de oorzaak buiten de vliegmaatschappij ligt.
Bij deze situaties maakt het niet uit wanneer de passagier op de hoogte wordt gesteld van de vertraging. Een interne staking van de luchtvaartmaatschappij, zoals die van piloten of cabinepersoneel, wordt niet beschouwd als overmacht.
Bij een technisch probleem bestaan er twee opties:
1. Als het technisch probleem bij het gewone onderhoud van het toestel aan het licht komen of het gevolg is van gebrekkig onderhoud, is er geen sprake van overmacht.
2. Als technische problemen ontstaan door ongewone incidenten buiten de controle van de luchtvaartmaatschappij, zoals verborgen constructiefouten of schade door sabotage of terrorisme, dan zijn dit buitengewone omstandigheden en is er wel sprake van overmacht.
Let op: De luchtvaartmaatschappij is wel verplicht je te helpen in zulke gevallen bij technische overmacht. Dat betekent dat ze je ticket dienen terug te betalen of een andere vlucht dienen te regelen. Ze zouden je ook maaltijden en eventueel overnachtingen moeten aanbieden terwijl je wacht op de vervangende vlucht.
Als je ervoor kiest om met een Europese luchtvaartmaatschappij te vliegen, kom je in aanmerking voor een vergoeding als je vlucht meer dan drie uur vertraging heeft, ongeacht waar je naartoe vliegt.
Stel je reist met een luchtvaartmaatschappij die zijn hoofdkantoor buiten de Europese Unie heeft, heb je alleen recht op een vergoeding als de vertraging optreedt wanneer je vertrekt vanaf een luchthaven binnen de EU.
Wil je graag geholpen worden met de recuperatie van je vergoeding bij de luchtvaartmaatschappij? Of weigert de luchtvaartmaatschappij je te vergoeden? In dat geval zou je een rechtsbijstandverzekering nodig hebben opdat onze juristen je zouden kunnen verder helpen.
Met de juiste rechtsbijstandverzekering kan je met een gerust gemoed op vakantie. Zo kunnen onze juristen je niet alleen helpen met het recupereren van je vergoeding bij de luchtvaartmaatschappij, maar kunnen ze ook bijstaan in andere zaken. Denk maar aan een hotel of vakantiehuis dat niet voldoet aan de beschrijvingen of een conflict met de autoverhuurder omtrent de zogezegde schade die je zou hebben toegebracht.
Onze juristen gaan (in jouw plaats, en op onze kosten – binnen de grenzen van je contract) het conflict met de luchtvaartmaatschappij, reisagent, of autoverhuurder aan. Zo verlies jij geen tijd en kan je met volle teugen verder genieten van je vakantie.
Meer info? Bekijk onze oplossingen op www.arag.be.
Bronnen:
ECC België (09/12/2020)
Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer (02/05/2024)
FOD Economie (23/12/2019)