Ma/Do 9 – 17, Vr 9 – 16
02 643 12 1117/06/2024
Vakantieplannen gemaakt, koffers gepakt, en dan... plots ontvang je een mail met het bericht dat je vlucht geannuleerd is. Het kan heel frustrerend zijn, maar het kennen van de juiste stappen kan het ongemak beperken. In deze blog gaan we dieper in op wat je moet doen wanneer je vlucht geannuleerd wordt: van je rechten tot handige tips om het hoofd koel te houden.
De kans dat de luchtvaartmaatschappij je vlucht annuleert, is er altijd. Als dit gebeurt, zijn zij in de meeste gevallen verplicht om jou te compenseren, tenzij het om een over overmachtssituatie gaat. Het is belangrijk om zo snel mogelijk met de klantenservice van de luchtvaartmaatschappij via telefoon of mail contact op te nemen. Waar heb jij als passagier recht op bij een vluchtannulatie?
1. Nieuwe vlucht
Je hebt recht op een nieuwe vlucht naar je eindbestemming zonder extra kosten, zolang deze vergelijkbaar is met je oorspronkelijke vlucht wat betreft de reisvoorwaarden. Soms kan de luchtvaartmaatschappij ook voorstellen om je naar een nabijgelegen luchthaven te brengen. Als je hiermee akkoord gaat, zal de luchtvaartmaatschappij de kosten van dat vervoer op zich nemen.
Als je voor de nieuwe vlucht kiest, heb je ook recht op het volgende:
Let op: wanneer de maatschappij deze bijstand niet zelf aanbiedt, zorg dan dat je alle betalingsbewijzen bijhoudt om nadien deze kosten terug te vragen.
2. Terugbetaling van het ticket
Je hebt altijd recht op een volledige terugbetaling van je ticket. Die terugbetaling dient binnen zeven dagen na de annulatie te gebeuren. Als de vlucht niet meer vliegt terwijl je al op een overstapluchthaven bent, zal de luchtvaartmaatschappij de kosten voor een retourvlucht naar je oorspronkelijke vertrekpunt dekken.
Als je vlucht wordt geannuleerd, heb je recht op een forfaitaire compensatie. Deze vergoeding komt bovenop je nieuwe vlucht of terugbetaling. Dit geldt echter niet als de luchtvaartmaatschappij je tijdig heeft geïnformeerd over de annulatie:
De financiële vergoedingen
Opgelet: Er zijn een aantal uitzonderingen waar de luchtvaartmaatschappij geen vergoeding moet betalen. Dit gaat om situaties waarbij ze kunnen aantonen dat het om overmacht gaat (buitengewone omstandigheid die niet hadden kunnen worden vermeden, zelfs indien alle redelijke maatregelen werden genomen) waarvan de oorzaak buiten de vliegmaatschappij ligt:
Bij deze situaties maakt het niet uit wanneer de passagier op de hoogte wordt gesteld van de annulatie. Een interne staking van de luchtvaartmaatschappij, zoals die van piloten of cabinepersoneel, wordt niet beschouwd als overmacht.
Bij een technisch probleem bestaan er twee opties:
1. Als het technisch probleem bij het gewone onderhoud van het toestel aan het licht komen of het gevolg is van gebrekkig onderhoud, is er geen sprake van overmacht.
2. Als technische problemen ontstaan door ongewone incidenten buiten de controle van de luchtvaartmaatschappij, zoals verborgen constructiefouten of schade door sabotage of terrorisme, dan zijn dit buitengewone omstandigheden en is er wel sprake van overmacht.
Let op: de luchtvaartmaatschappij is wel verplicht je te helpen bij technische overmacht. Dat betekent dat ze je ticket dienen terug te betalen of een andere vlucht dienen te regelen. Ze zouden je ook maaltijden en eventueel overnachtingen moeten aanbieden terwijl je wacht op de vervangende vlucht.
Wil je graag geholpen worden met de recuperatie van je vergoeding bij de luchtvaartmaatschappij? Of weigert de luchtvaartmaatschappij je te vergoeden? In dat geval zou je een rechtsbijstandverzekering nodig hebben opdat onze juristen je zouden kunnen verder helpen.
Met de juiste rechtsbijstandverzekering kan je met een gerust gemoed op vakantie. Zo kunnen onze juristen je niet alleen helpen met het recupereren van je vergoeding bij de luchtvaartmaatschappij, maar kunnen ze ook bijstaan in andere zaken. Denk maar aan een hotel of vakantiehuis dat niet voldoet aan de beschrijvingen of een conflict met de autoverhuurder omtrent de zogezegde schade die je zou hebben toegebracht.
Onze juristen gaan (in jouw plaats, en op onze kosten – binnen de grenzen van je contract) het conflict met de luchtvaartmaatschappij, reisagent, of autoverhuurder aan. Zo verlies jij geen tijd en kan je met volle teugen verder genieten van je vakantie.
Meer info? Bekijk onze oplossingen op www.arag.be.
Bronnen:
FOD Economie (15/01/2018)
Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer (02/05/2024)
ECC België (z.d.)