Ma/Do 9 – 17, Vr 9 – 16
02 643 12 11
Als u een vliegticket heeft gekocht en de vlucht wordt geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij, heeft u in principe recht op een terugbetaling of een ticket voor een andere vlucht.
Als u van mening bent dat de luchtvaartmaatschappij zich ten onrechte beroept op het coronavirus als uitzonderlijke omstandigheid om uw vlucht te annuleren en u denkt daarom recht te hebben op een vergoeding, dan kunt u een klacht indienen bij de FOD Mobiliteit en Vervoer.
Als u een pakketreis heeft afgesloten.
Juridisch gezien is een 'pakketreis' een reisovereenkomst die een combinatie van ten minste twee diensten omvat, bijvoorbeeld vervoer en accommodatie, of een van deze elementen met andere reisdiensten (bijvoorbeeld het huren van een auto ter plaatse).
In dit geval hoeft het reisbureau het betaalde bedrag niet terugbetalen. Het kan aanbieden u een voucher te bezorgen met dezelfde waarde als het bedrag dat u voor de pakketreis heeft betaald (ongeacht of u de reis geheel of gedeeltelijk hebt betaald).
Deze voucher moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
1. De voucher vertegenwoordigt de totale waarde van het reeds door de reiziger betaalde bedrag.
2. Er worden geen kosten in rekening gebracht aan de reiziger voor het uitgeven van de voucher.
3. De voucher is minimaal één jaar geldig.
4. In de voucher staat uitdrukkelijk dat deze is uitgegeven als gevolg van de coronaviruscrisis.
5. De voucher is geldig tegenover de touroperator die hem heeft uitgegeven.
6. De reiziger gebruikt de voucher zoals hij wil.
Als uw reisbureau u met een voucher vergoedt, kunt u deze niet weigeren.
Indien de voucher niet binnen een jaar na uitgifte wordt gebruikt, wordt deze op verzoek van de reiziger terugbetaald. De touroperator heeft zes maanden de tijd om de voucher terug te betalen.
Deze vouchers vallen ook onder de door de touroperator geboden bescherming tegen insolventie.