Ma/Do 9 – 17, Vr 9 – 16
02 643 12 1117/06/2024
Stel je voor: je bent klaar om op reis te gaan en staat aan de gate, maar dan krijg je te horen dat je niet aan boord mag. Dit wordt instapweigering genoemd. Hoe frustrerend dit ook kan zijn, je hebt wel bepaalde rechten en mogelijk recht op een vergoeding.
Er zijn verschillende redenen waarom je instap geweigerd kan worden. Als de weigering om geldige redenen is gebeurd, heb je (mogelijk) geen recht op een vergoeding. Word je zonder geldige reden geweigerd, bijvoorbeeld door een overboekte vlucht, dan heb je wel recht op een vergoeding.
Je instap kan geweigerd worden als het personeel je als een ‘veiligheidsrisico’ beschouwt. Dit kan gebeuren wanneer je bijvoorbeeld ongepast gedrag vertoont of je misdraagt tegen het personeel of medereizigers. In dit geval heb je geen recht op een vergoeding.
Gezondheid gaat voor. Een passagier kan verschillende gezondheidsklachten hebben, waardoor hij voor zijn eigen veiligheid geweigerd kan worden:
Ook in dit geval heb je geen recht op een vergoeding.
Voor je op je vlucht kan stappen, moet je jezelf op basis van documenten kunnen identificeren. Als je vliegticket bij de gate niet in orde is, mag men jouw instap weigeren.
Hiernaast zijn nog een aantal omstandigheden waarbij je instap geweigerd kan worden:
Er zal jou geen vergoeding wegens instapweigering worden toegekend.
Wanneer een luchtvaartmaatschappij meer tickets heeft verkocht dan er beschikbare stoelen zijn of wanneer de luchtvaartmaatschappij een kleiner vliegtuig heeft ingezet, dan is er sprake van een overboekte vlucht. Wanneer dit gebeurt, kunnen er zich twee situaties voordoen:
1. Vrijwilliger
Bij een overboekte vlucht kan je jezelf aanmelden als "vrijwilliger" om je plaats op te geven in ruil voor de voordelen die de luchtvaartmaatschappij op dat moment aanbiedt.
2. Geen vrijwilliger '
Indien niemand zich als “vrijwilliger” opgeeft, wordt er willekeurig gekozen wie geweigerd zal worden om in te stappen. In dit geval heb je recht op een terugbetaling of een nieuwe vlucht. Daarnaast kan je mogelijks aanspraak maken op een financiële vergoeding, afhankelijk van de vluchtafstand en de duur van de aankomstvertraging:
Je hebt alleen recht op onderstaande vergoeding als je buiten de EU vliegt of van buiten de EU naar een bestemming binnen de EU met een Europese vluchtvaartmaatschappij.
Opgelet: vermindering vergoeding
De vergoeding kan verlaagd worden met 50% als het verschil in aankomsttijd tussen de oorspronkelijke en de vervangende vlucht minder is dan:
Indien je met een instapweigering wordt geconfronteerd, bewaar dan altijd het bewijs. Hieronder valt je boardingpass en een schriftelijk bewijs van de weigering door de luchtvaartmaatschappij. Je kan zelf een claim tot vergoeding indienen of je kan dat laten doen door je rechtsbijstandverzekeraar.
Wil je graag geholpen worden met de recuperatie van je vergoeding bij de luchtvaartmaatschappij? Of weigert de luchtvaartmaatschappij je te vergoeden? In dat geval zou je een rechtsbijstandverzekering nodig hebben opdat onze juristen je zouden kunnen verder helpen.
Met de juiste rechtsbijstandverzekering kan je met een gerust gemoed op vakantie. Zo kunnen onze juristen je niet alleen helpen met het recupereren van je vergoeding bij de luchtvaartmaatschappij, maar kunnen ze ook bijstaan in andere zaken. Denk maar aan een hotel of vakantiehuis dat niet voldoet aan de beschrijvingen of een conflict met de autoverhuurder omtrent de zogezegde schade die je zou hebben toegebracht.
Onze juristen gaan (in jouw plaats, en op onze kosten – binnen de grenzen van je contract) het conflict met de luchtvaartmaatschappij, reisagent, of autoverhuurder aan. Zo verlies jij geen tijd en kan je met volle teugen verder genieten van je vakantie.
Meer info? Bekijk onze oplossingen opwww.arag.be.
Bronnen:
ambulancevlucht-centrale (z.d.)
Brussels Airlines (z.d.)
Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer (02/05/2024)
FOD Economie (19/02/2020)
ECC België (z.d.)
Belgium.be (z.d.)
Europa.eu (09/02/2024)