Aller au contenu Aller au formulaire de recherche Aller au page de contact Aller au sitemap

17/06/2024

Stel je voor: je bent klaar om op reis te gaan en staat aan de gate, maar dan krijg je te horen dat je niet aan boord mag. Dit wordt instapweigering genoemd. Hoe frustrerend dit ook kan zijn, je hebt wel bepaalde rechten en mogelijk recht op een vergoeding.

Mag de luchtvaartmaatschappij mij weigeren om op de vlucht te stappen?

Er zijn verschillende redenen waarom je instap geweigerd kan worden. Als de weigering om geldige redenen is gebeurd, heb je (mogelijk) geen recht op een vergoeding. Word je zonder geldige reden geweigerd, bijvoorbeeld door een overboekte vlucht, dan heb je wel recht op een vergoeding.

Veiligheidsrisico’s

Je instap kan geweigerd worden als het personeel je als een ‘veiligheidsrisico’ beschouwt. Dit kan gebeuren wanneer je bijvoorbeeld ongepast gedrag vertoont of je misdraagt tegen het personeel of medereizigers. In dit geval heb je geen recht op een vergoeding.

Gezondheidsrisico’s

Gezondheid gaat voor. Een passagier kan verschillende gezondheidsklachten hebben, waardoor hij voor zijn eigen veiligheid geweigerd kan worden:

  • infectieziekte: waterpokken, COVID-19 of de griep
  • oorontsteking
  • longontsteking
  • zwangerschap: na de 28ste week van de zwangerschap moet er een medische verklaring van de huisarts voorzien zijn. Een zwangere vrouw mag na 36 weken zwangerschap niet meer vliegen.
  • recente hartaanval of operatie
  • psychische aandoening: ernstige langdurige geestesziekten of psychotische aandoeningen
  • kortademigheid in rust
  • sikkelcelziekte
  • decompressieziekte / duikersziekte

Ook in dit geval heb je geen recht op een vergoeding.

Problemen met reisdocumenten

Voor je op je vlucht kan stappen, moet je jezelf op basis van documenten kunnen identificeren. Als je vliegticket bij de gate niet in orde is, mag men jouw instap weigeren.

Hiernaast zijn nog een aantal omstandigheden waarbij je instap geweigerd kan worden:

  • je bent niet tijdig ingecheckt
  • je hebt geen geldige boeking of reisdocumenten (bv. geen geldig visum of paspoort)
  • als je de heenvlucht van een boeking die ook de terugvlucht bevat niet hebt genomen, of als je bij een boeking met overstap de eerdere vlucht(en) niet hebt gebruikt.

Er zal jou geen vergoeding wegens instapweigering worden toegekend.

 

De vlucht is overboekt

Wanneer een luchtvaartmaatschappij meer tickets heeft verkocht dan er beschikbare stoelen zijn of wanneer de luchtvaartmaatschappij een kleiner vliegtuig heeft ingezet, dan is er sprake van een overboekte vlucht. Wanneer dit gebeurt, kunnen er zich twee situaties voordoen:

1. Vrijwilliger
Bij een overboekte vlucht kan je jezelf aanmelden als "vrijwilliger" om je plaats op te geven in ruil voor de voordelen die de luchtvaartmaatschappij op dat moment aanbiedt.

Bovenop die voordelen, heb je recht op:

  • een terugbetaling of een alternatieve vlucht
  • verfrissingen en maaltijden (in verhouding tot de wachttijd)
  • twee communicaties (telefoon, fax of e-mail)
  • eventueel een hotel om te overnachten en het vervoer tussen het hotel en de luchthaven

2. Geen vrijwilliger '

Indien niemand zich als “vrijwilliger” opgeeft, wordt er willekeurig gekozen wie geweigerd zal worden om in te stappen. In dit geval heb je recht op een terugbetaling of een nieuwe vlucht. Daarnaast kan je mogelijks aanspraak maken op een financiële vergoeding, afhankelijk van de vluchtafstand en de duur van de aankomstvertraging:

Geweigerd op een vlucht binnen de EU?

flight claim schema vergoeding weigering binnen de EU

Geweigerd op een vlucht buiten de EU?

Je hebt alleen recht op onderstaande vergoeding als je buiten de EU vliegt of van buiten de EU naar een bestemming binnen de EU met een Europese vluchtvaartmaatschappij.

flight claim schema vergoeding weigering buiten de EU (2)

Opgelet: vermindering vergoeding

De vergoeding kan verlaagd worden met 50% als het verschil in aankomsttijd tussen de oorspronkelijke en de vervangende vlucht minder is dan:

flight claim schema vermindering vergoeding

Indien je met een instapweigering wordt geconfronteerd, bewaar dan altijd het bewijs. Hieronder valt je boardingpass en een schriftelijk bewijs van de weigering door de luchtvaartmaatschappij. Je kan zelf een claim tot vergoeding indienen of je kan dat laten doen door je rechtsbijstandverzekeraar.

Waarom rechtsbijstand? 

Instapweigering op je vlucht? Ontdek of je recht hebt op een schadevergoeding met de gratis Flight Claim Calculator van ARAG.

Wil je graag geholpen worden met de recuperatie van je vergoeding bij de luchtvaartmaatschappij? Of weigert de luchtvaartmaatschappij je te vergoeden? In dat geval zou je een rechtsbijstandverzekering nodig hebben opdat onze juristen je zouden kunnen verder helpen.

Met de juiste rechtsbijstandverzekering kan je met een gerust gemoed op vakantie. Zo kunnen onze juristen je niet alleen helpen met het recupereren van je vergoeding bij de luchtvaartmaatschappij, maar kunnen ze ook bijstaan in andere zaken. Denk maar aan een hotel of vakantiehuis dat niet voldoet aan de beschrijvingen of een conflict met de autoverhuurder omtrent de zogezegde schade die je zou hebben toegebracht.

Onze juristen gaan (in jouw plaats, en op onze kosten – binnen de grenzen van je contract) het conflict met de luchtvaartmaatschappij, reisagent, of autoverhuurder aan. Zo verlies jij geen tijd en kan je met volle teugen verder genieten van je vakantie.

Meer info? Bekijk onze oplossingen opwww.arag.be.