Ma/Do 9 – 17, Vr 9 – 16
02 643 12 1125/10/2024
Soydan Erdogan is de oprichter van Caliege, een verzekerings- en kredietkantoor in de prachtige regio Luik. Samen met zijn partner, Rosario Sgarlata, leidt hij een team van acht medewerkers.
Caliege werd opgericht op 1 februari 2006.Binnenkort vieren ze dus hun 20-jarig bestaan. Soydan begon het kantoor alleen en breidde het langzaam uit. In 2009 kwam Rosario erbij en sindsdien delen ze de verantwoordelijkheden gelijk: 50-50. Een noodzakelijkheid, want vandaag de dag telt het team van Caliege maar liefst tien medewerkers.
Soydan is gespecialiseerd in vrije beroepen, zoals artsen, chirurgen, advocaten en architecten. Rosario daarentegen focust zich meer op andere gebieden, zoals restaurants, de bouw en bedrijven die huizen bouwen. Samen zorgen ze ervoor dat hun klanten de beste oplossingen krijgen, passend bij hun specifieke behoeften. Vraag is: hoe is hij hieraan begonnen? We vroegen Soydan hoe hij gegroeid is tot de verzekeringsmakelaar die hij vandaag is.
“In 1997 begon mijn avontuur. Ik studeerde toen geneeskunde, maar al snel merkte ik dat het niks voor mij was. Ik besloot het schooljaar af te maken en dan een nieuwe richting te zoeken. Net toen die tijd voorbij was, vertelde een vriend dat hij iemand kent die studenten zocht voor werk in de verzekeringssector. Ik wist helemaal niets van verzekeringen, maar besloot het toch te proberen.
Vanaf het moment dat ik in die wereld stapte, was ik verkocht. De consultancy, het werken met mensen die hun vertrouwen in je stellen: het klopte gewoon. Wat mij het meest aantrok, was de man die ik toen ontmoette. Hij droeg een stijlvol pak en een stropdas en ik dacht meteen, "zo wil ik ook zijn!" Dat was het duwtje dat ik nodig had.
Zo begon mijn reis in de verzekeringswereld, met levensverzekeringen en pensioensparen. Het bedrijf was gespecialiseerd in pensioensparen, iets waar ik nog nooit over had nagedacht, maar waar ik meteen het belang van inzag. Op 3 en 4 april 1997 volgde ik mijn eerste training en vanaf dat moment wist ik dat ik op mijn plek zat. Wat begon als een toevallige ontmoeting groeide uit tot een onverwachte, maar blijvende passie.”
“Wat mij het meest fascineert aan de verzekeringsbranche is het vertrouwen dat klanten ons schenken. Ze komen bij ons met een behoefte die ze vaak nog niet eens volledig begrijpen. Door met hen te praten, maken we ze bewust van risico's waar ze nog niet over nagedacht hebben. Ze beseffen dan, "Ah ja, dat zou mij kunnen overkomen, ik heb daar dekking voor nodig." Wij bieden de oplossing voordat het te laat is, want mensen denken er vaak pas over na als het al mis is gegaan.
Zoals we zeggen: "Je koopt een paraplu bij de verzekeringsagent als het nog mooi weer is, want zodra het regent, is het te laat." Dat is precies waar het bij service om draait: mensen helpen voordat ze het zelf inzien. Het mooie aan deze sector is dat het nooit stilstaat; het verandert voortdurend en dat houdt het spannend. Aanpassen en mensen dienen, daar ligt mijn passie.”
“Het belangrijkste van onafhankelijke rechtsbijstand is dat de klant zeker weet dat zijn belangen echt worden verdedigd, zonder dat er tegenstrijdige belangen zijn. Een verzekeraar die zowel het hoofdrisico als de juridische verdediging dekt, kan geneigd zijn de dekking naar zich toe te trekken. Door aparte rechtsbescherming te bieden, zoals via ARAG, verzekeren we dat de klant altijd onafhankelijk wordt verdedigd. Dit geeft hen gemoedsrust.
Ik leg dit altijd simpel en direct uit. Net zoals je een dokter vertrouwt met je gezondheid, moet je ons vertrouwen als makelaar. Wij bieden geen keuze: het hoofdrisico bij de ene maatschappij, en juridische verdediging bij een andere. Ik zeg altijd tegen mijn klanten: "Ik ben je bodyguard. Geef me de beste wapens, dan kan ik je beter beschermen." Dat begrijpen ze meteen.
Of ze nu alle details willen of gewoon op ons vertrouwen, het komt altijd neer op een vertrouwensrelatie. We zitten in een dienstverlenend beroep, net zoals een kok in een restaurant. Je vertrouwt dat hij je eten goed heeft bereid, ook al zie je het niet. Zo werkt het ook bij ons. Klanten willen weten dat ze in goede handen zijn en dat bereiken we door eenvoudig en eerlijk advies te geven.”
“Dat is niet moeilijk. In feite moet je de klant minstens één keer in de twee of drie jaar zien voor een check-up. Herinner hem aan de verzekeringsdekking die hij heeft, want dat weet hij niet meer, en leg uit welke dekking voor wat is.
Je kan bijvoorbeeld zeggen: "Je kwam destijds naar mij toe vanwege dit probleem en daarom hebben we die verzekering afgesloten." Door die uitleg herinner je de klant aan het nut van de dekking. Zo blijf je een goede relatie onderhouden en zorg je ervoor dat ze tevreden blijven op de lange termijn.”
“Kleine administratieve wijzigingen regelen we per brief of e-mail. Voor andere zaken bellen we de klant om uitleg te geven en als het nodig is, gaan we persoonlijk langs. Bij algemene wijzigingen sturen we een brief met de uitnodiging om contact op te nemen voor verdere toelichting.”
“Wat mij het meeste voldoening geeft in mijn werk, is het creëren van werkgelegenheid en het tevredenstellen van klanten. Ik ben trots dat ik een bedrijf heb opgezet met acht medewerkers. Daarnaast is het fijn om bedankjes te ontvangen van tevreden klanten, of dat nu via e-mails, positieve reviews of soms zelfs met chocolade is. Dat maakt me blij, want het toont dat we goed werk leveren.”
“Uitstekend! Emre is erg beschikbaar en altijd aanwezig. Hij komt regelmatig langs, zelfs als hij in de buurt is stopt hij even om ons te groeten. Dat vind ik echt fijn.”
“Mijn advies aan andere makelaars is om altijd meteen onafhankelijke rechtsbijstand aan te bieden, zonder het als een keuze voor te leggen. De klant moet vanaf het begin begrijpen dat dit onderdeel is van de standaarddekking. Te veel keuze kan verwarrend zijn, zoals in restaurants met te uitgebreide menu's. Simpel en duidelijk werkt beter.”